Case Report: Keratoconjunctivitis as the initial medical presentation of the novel coronavirus disease 2019 (COVID-19)

Short communication|Articles in Press from the Canadian Journal of Ophthalmology

Abstract

We present a case of coronavirus disease 2019 (COVID-19) with an initial medical presentation of keratoconjunctivitis, the first such reported case in North America. The patient’s primary symptom was a red eye with watery discharge, though she did have mild respiratory symptoms, without fever. She was diagnosed with keratoconjunctivitis; evolving corneal findings were characterized through repeat visits to ophthalmology. A conjunctival swab of the affected eye was positive for the SAR-CoV-2 virus. This case emphasizes the importance of ensuring that first-line health care providers, including ophthalmologists, optometrists, emergency physicians, and family physicians, consider COVID-19 on the differential for any patient with recent travel who presents with acute conjunctivitis. Having a high index of suspicion with this presentation would allow for appropriate precautions to be taken to prevent further spread of COVID-19.

Access Details

Read the full case report published on the Canadian Journal of Ophthalmology (CJO) .

La compétence par conception

Dans La compétence par conception (CPC), le coaching joue un rôle important dans l’apprentissage et la progression des résidents. Un coaching efficace exige des compétences, c’est pourquoi un groupe d’éducateurs cliniciens a créé les modules d’apprentissage en ligne « Le coaching vers la compétence »

Dans le modèle de coaching de la CPC, l’évaluation devient un outil d’apprentissage dans le modèle de coaching, et non uniquement une méthode d’évaluation.  Il exige que les cliniciens établissent un rapport pédagogique avec les résidents pendant qu’ils exécutent leurs tâches quotidiennes, leur offrent de la rétroaction avec coaching, et documentent la rencontre.

« Le coaching vers la compétence » comprend cinq activités interactives qui permettent à tous ceux qui enseignent aux résidents de mettre en pratique le processus de coaching RA-OCD. Elles ont pour but de vous aider repérer vos lacunes en matière de compétences et de connaissances liées au coaching et à les comble au moyen d’exercices, de réflexions et d’autres options d’apprentissage.

Crédits de DPC

Cette activité est un programme d’autoévaluation agréé (section 3), tel que défini par le programme de Maintien du certificat du Collège royal et approuvé par l’Unité du développement professionnel continu du Collège royal. Vous pouvez cumuler un maximum de 30 minutes pour chaque module (les crédits sont calculés automatiquement).

Détails d’accès

Visitez le site web du Collège royal des médecins et chirurgiens du Canada pour plus d’informations : http://www.royalcollege.ca/mssites/rxocr/fr/story_html5.html

2019 Sally Letson Symposium Online Presentations – Ready to Stream

COS is providing attendees and non-attendees the opportunity to purchase the online presentations from the 2019 Sally Letson Symposium “Glaucoma: Thriving Under Pressure”.

The 51st Sally Letson Symposium was dedicated to the effective, efficient, and empathetic management of glaucoma patients. The dynamic faculty of 19 international experts guided the audience in comprehensive approaches to the most common and challenging glaucoma entities. The whole armamentarium of medical, laser, and surgical therapies was addressed in the context of individual patient needs. Expert debates and audience interaction helped us tackle some of the hottest topics, controversies, and cutting edge developments in the field. This program aims to leave your entire eye care team with the right tools to deliver the best in glaucoma care.

Cost

NOTE:  Please note presentations are available for viewing for one year only (ending September 2020).

CPD Credits

Section 2: Self-Learning (0.5 credits per activity)
Scanning: After viewing this Online Presentation, ophthalmologists may claim 0.5 credits as a scanning activity under Section 2 Self-learning in the Maintenance of Certification program of the Royal College of Physicians and Surgeons of Canada (RCPSC).

OR

Section 2: Planned Learning (2 credits per hour)
Personal Learning Plan: A Personal Learning Plan (PLP) is a self-initiated learning activity that is stimulated by a question, issue or dilemma in your professional practice. Watching these presentations may have stimulated a question for you about your practice. To complete a PLP, you will need to name the issue, dilemma or question within your practice scenario and identify opportunities to explore this further and reflect, whether through an activity, a conference or workshop, further reading, videos, etc. When complete you may establish what you have learned and/or the changes you anticipate implementing from this learning.

You can claim Section 2 Credits within the MOC Program for time spent developing your learning plan (2 credits per hour spent). You can also claim the time spent executing the research of that question or issue (participating in a conference, webinar or reading), as well as the time you spend reflecting.

Access Details

You may now purchase and stream the presentations from the 2019 Sally Letson Symposium “Glaucoma: Thriving Under Pressure” by logging in on the following page:

https://www.events.cos-sco.ca/letson/english/presentations_cur_yr.asp

Webinar Recordings: Ergonomics and Mindfulness in the Operating Room. Providing Care to Your Patients While Avoiding Becoming One

The Canadian Ophthalmological Society is pleased to provide you to a recording of the webinar on practical ergonomic tips in the ophthalmology operating room, that took place on December 9, 2019.

In the session George Matos, Musculoskeletal Injury Prevention Specialist and ophthalmologist Dr. Lorne Bellan review how to adapt your posture to protect yourself through a day of surgery. This webinar includes thoughts to have in mind at the start of your surgical day, including how to set up your foot pedals, chair, operating table and surgical microscope, each to optimize your posture and support during your day of surgery and to minimize the risk of repetitive stress injuries.

Learning Objectives
At the end of this webinar, participants will be able to:

CPD Credits

This webinar archive is an Accredited Group Learning Activity (Section 1) as defined by the Maintenance of Certification Program of the Royal College of Physicians and Surgeons of Canada, and was approved by the Canadian Ophthalmological Society. You may claim a maximum of 1 hour.

Access Details

To access the archived (recorded) version of the webinar visit the event website: https://event.on24.com/wcc/r/2140596/980B5EE498FA3BA26DF28AC29830E995

This program was delivered with financial support from an educational grant from provided to the COS by the Canadian Medical Association, MD Financial Management and Scotiabank.

Musculoskeletal Disorders in Ophthalmologists

Did you know?
Work-related musculoskeletal disorders in ophthalmologists are high, ranging from 51-80% across studies.

This module was developed to showcase best ergonomic practices and injury prevention. View the module, online through the Queen’s University website.

Learning Objectives

CPD Credits

Completion of this 30 minute online learning module has been determined by Queen’s University to be eligible for 0.50 hours of Royal College of Physicians and Surgeons of Canada Section 2: Self Learning for Specialists credits.

For more information visit the Queen’s University website.

U of T Med: Heal Thyself

U of T Med is an alumni magazine like no other. Bold, ambitious and lively, we dive into medicine’s most pressing topics. Heal Thyself is the U of T Med publication from Summer 2017 addressing the topic of physician mental health.

This issue features:

To review the U of T Med Summer 2017 issue, visit the website.

Earning and Claiming CPD credits via the CJO

Earning CPD credits

You can earn Section 2 credits toward your Royal College of Physicians and Surgeons of Canada (RCPSC) Maintenance of Certification (MOC) requirements by: 

Claiming CPD credits

To claim CPD credits for reading CJO articles, you must record them in your MAINPORT ePortfolio as Section 2 Self Learning credits.

To claim CPD credits for peer reviewing CJO articles, you can either record them in MAINPORT yourself, or you can opt into our automatic transfer program and we will submit your Section 2 Peer Assessment credits directly to the RCPSC every year. The credits will appear in your MAINPRO dashboard for your review and approval. To opt into this program, please contact the Managing Editor at [email protected].

Pourquoi les organismes, les chercheurs et les patients sont-ils les proies des prédateurs de la publication?

Participer  en ligne ou en personne  le 10 octobre de 13 h 30 à 14 h 30. Cette conférence interactive donnera un aperçu de ce que sont les publications prédatrices et décrira leur incidence sur les organismes, les chercheurs et les patients. Ce faisant, l’exposé portera sur des sujets connexes, y compris les mesures incitatives universitaires, le financement de la recherche et les politiques de la science. On discutera de l’incidence des revues prédatrices sur les efforts de synthèse des connaissances et sur la littératie du domaine de la santé. On fera des recommandations au sujet des mesures de protection que les intervenants peuvent mettre en place pour limiter l’interaction avec ces publications et pour aider à réduire le gaspillage de recherches dans la façon dont la recherche biomédicale est partagée et utilisée.

La conférencière Kelly Cobey, est investigatrice à l’Institut de recherche de l’Hôpital d’Ottawa (IRHO) au Centre for Journalology.

Détails d’accèss
Pour plus d’ Information et l’ inscription vister le site CADTH Website


Les petits détails font une GRANDE différence : Reconnaître et gérer les comportements perturbateurs en milieu Clinique

Les petits détails font une GRANDE différence est un programme d’autoévaluation agréé (section 3) disponible sur ligne. 

Cette activité d’apprentissage a été conçue pour aider les médecins en exercice, les résidents, les administrateurs et les autres membres des équipes soignantes à acquérir les connaissances et les compétences nécessaires et à adopter les comportements qui s’imposent pour mieux cerner et régler les problèmes liés au comportement perturbateur de certains de leurs coéquipiers.

La premisse du programme

Cette activité suivre le cas de Mme Wendy Lee, une patiente qui a subi une intervention chirurgicale au Réseau de santé Pondview.

L’intervention chirurgicale de Mme Lee ne s’est pas déroulée comme prévu, et la Dre Gin Staples, l’une des administratrices de l’hôpital, doit examiner son cas en vue de formuler des recommandations. Votre objectif est d’analyser le cas de Mme Lee selon la perspective des membres de l’équipe soignante, afin d’aider la Dre Staples à formuler des recommandations visant à favoriser la création d’une « culture juste » au sein du Réseau de santé Pondview. 

Vous devrez répondre à des questions au fur et à mesure que vous prendrez connaissance de ce cas. Veuillez prendre vos réponses en note au fil de votre lecture. Vous trouverez au bas de cette page un corrigé qui vous aidera à évaluer dans quelle mesure vous avez compris la matière. En répondant à ces questions, vous recueillerez des éléments qui serviront de base à la formulation des recommandations finales de la Dre Staples. Vous pourrez également les utiliser dans le cadre d’un projet de formation personnel afin d’obtenir les crédits liés à la section 2 du programme de Maintien de la certification (MDC) auxquels vous avez droit.

Objectifs d’apprentissage

À la fin de cette séance d’apprentissage par simulation, les participants pourront :

Crédits de DPC

Il s’agit d’un programme d’autoévaluation agréé (section 3), tel que défini dans le programme de Maintien du certificat du Collège royal des médecins et chirurgiens du Canada, et approuvé par l’Unité du développement professionnel continu du Collège royal. Vous pouvez réclamer un maximum de deux heures (les crédits sont calculés automatiquement).

Détails d’accès

Pour accéder au module, veuillez visiter le site Web du Collège royal des médecins et chirurgiens du Canada.